هشت قرارداد از قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پیمانکار ایرانی امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، این قراردادها که امروز (دوشنبه، ۲۲ دی‌ماه) با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد، شامل هفت بسته قراردادی میدان‌های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و ۴، گلخاری، بی‌بی‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و بسته قراردادی میدان رشادت شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس است.

قراردادهای بسته‌های گلخاری، گچساران ۳ و ۴، بینک، بی‌بی‌حکیمه، سولابدر و لالی بنگستان به ترتیب با شرکت‌های حفاری شمال (هلدینگ انرژی‌گستر سینا)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، توسعه پتروایران، مشارکت ماشین‌سازی اراک، مشارکت صنایع نفت و انرژی قشم و مارون‌کاران، شرکت ملی حفاری ایران و مهندسی و ساختمانی جهانپارس به امضا رسید و قرارداد بسته‌های اهواز ۲ و ۳ و ۵ و رشادت نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شد.

بر اساس این گزارش، همزمان با پیگیری انعقاد قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز کشور در قالب مدل جدید قراردادهای بالادستی (IPC)، طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت نیز با هدف ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و نیز حفظ و افزایش میزان تولید از میادین نفتی دردست بهره‌برداری كشور در دستور كار وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت. این طرح مشتمل بر ۳۳ پروژه، شامل ۲۹ پروژه در بخش خشكی و ۴ پروژه فراساحلی می‌شود. مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در این طرح معادل ۶.۲ میلیارد دلار بوده و با احتساب هزینه‌های تأمین مالی، ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۷.۲ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. پروژه‌های این طرح در محدوده جغرافیایی ۷ استان نفت‌خیز كشور كرمانشاه، ایلام، خوزستان، كهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس و هرمزگان اجرا می‌شوند كه پیش بینی می‌شود با اجرای آنها تولید نفت‌خام كشور به طور متوسط بالغ بر ۲۸۰ هزار بشكه در روز افزایش یابد. 

شركت ملی نفت ایران در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در مرحله نخست واگذاری این پروژه‌ها اقدام به تهیه و انتشار اسناد و برگزاری مناقصات ۱۰ پروژه از مجموعه پروژه‌های این طرح کرد كه منجر به انعقاد ۱۰ قرارداد مهندسی، تأمین كالا و تجهیزات، ساختمان و نصب و اجرای حفاری (EPC-EPD) به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار شد. در سال ۱۳۹۸ نیز به موازات اجرای پروژه‌های مرحله اول طرح، برگزاری مناقصات ۱۳ پروژه مرحله دوم به ارزش قراردادی قریب به ۱.۷ میلیارد دلار در اولویت كاری شركت ملی نفت ایران قرار گرفت که با اتمام فرآیند مناقصات مربوطه و مشخص شدن برندگان آنها، در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به پیمانکاران منتخب واگذار شدند و در حال حاضر پس از طی فازهای مهندسی و خرید كالا به تدریج وارد مراحل اجرایی می‌شوند.

از انتهای سال ۱۳۹۸ تا نیمه سال ۱۳۹۹ برگزاری مناقصات و تعیین پیمانکاران مربوط به ۸ پروژه مرحله سوم طرح در دستور کار قرار گرفت. این پروژه‌ها با ارزش بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار در حوزه عملیاتی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب شامل میادین بینك، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و۴، گلخاری، بی‌بی‌حكیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، كهگیلویه و بویر احمد و حوزه عملیاتی شركت نفت فلات قاره ایران شامل میدان رشادت در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس قرار دارند. شایان ذکر است مجموع ارزش ۳۱ قرارداد واگذار شده این طرح تا کنون بالغ بر ۳.۷ میلیارد دلار می‌شود که در مجموع حفاری ۲۵۳ حلقه چاه جدید و تعمیر ۱۳۰ حلقه چاه موجود را شامل خواهد شد.  در حال حاضر مراحل واگذاری مربوط به ۲ پروژه پایانی این طرح نیز در حال انجام است که به زودی این پروژه‌ها نیز به پیمانکاران منتخب واگذار خواهند شد.

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت

تاریخ خبر: 22/10/1399

لینک خبر: پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت