خبرگزاری تسنیم: ایران قصد دارد تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند. هیچ منبع مشخصی برای این طرح ارائه نشده است اما در گزارش اولیه تسنیم آمده است: «شورای اقتصادی به ریاست محمد مخبر، رئیس‌جمهور موقت ایران، طرحی را تصویب کرده است که تولید نفت کشور را از 3.6 میلیون بشکه در روز به 4 میلیون بشکه در روز برساند. “

ایران علیرغم مواجهه با تحریم‌های ایالات متحده که تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نفت ایران داشته است، تمایل زیادی برای افزایش تولید نفت خود نشان داده است. با این وجود، ایران اخیراً افزایش صادرات نفت خام را گزارش کرده است که به میانگین روزانه 1.56 میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول رسیده است که بالاترین میزان در شش سال گذشته است. در مقایسه، این کشور در سال گذشته به طور متوسط ​​1.29 میلیون بشکه در روز صادر کرد که نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش داشت.

فرناندو فریرا، رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیکی در گروه انرژی راپیدان، در آن زمان به FT گفت: «ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند. اگر دولت بایدن واقعاً تأثیری داشته باشد، باید تمرکز را به چین معطوف کند.»

اعلام برنامه‌های افزایش تولید پس از امضای توافق‌نامه‌های توسعه پروژه نفتی به ارزش 13 میلیارد دلار توسط تهران صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود روزانه 350 هزار بشکه دیگر به تولید روزانه ایران کمک کند.

بر اساس آخرین گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، تا آوریل، تولید نفت ایران تقریباً 3.2 میلیون بشکه در روز بود. این کاهش از بیش از 4.3 میلیون بشکه در روز قبل از بازگرداندن تحریم های ایالات متحده است، اما فضا برای گسترش بیشتر وجود دارد. بیژن زنگنه، وزیر پیشین نفت، پیشنهاد کرده است که ایران به طور بالقوه می تواند میانگین تولید روزانه خود را در کمتر از یک دهه به 7 میلیون بشکه افزایش دهد که هزینه تخمینی آن 70 میلیارد دلار است.